پل دوازده چشمه آمل کجاست؟ | آدرس + تاریخچه + عکس

5 شهریور 1402
0 دیدگاه
پل زیبای دوازده چشمه آمل 655555554331

در قلب شهر کهن آمل، پل تاریخی ایستاده است که از جاهای دیدنی آمل محسوب می‌شود. این پل که روی آب‌های رودخانه هراز می‌پلکد، از لحاظ تاریخی و فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد و جزء مقاصد مورد علاقه‌ی بازدیدکنندگان است. اینجاست که ما تصمیم گرفته‌ایم با شاهکاری از گذشته آشنا شویم. پل دوازده چشمه آمل. اکنون به سوی شهر سبز و زیبای آمل حرکت می‌کنیم، جایی که آب و هوای خنک و عطر گل‌های شالی، همچون دستانی مهربان، شما را پذیرا خواهد شد. از آغاز سفر، شاهد بناهای باستانی ارزشمند و چشم‌نواز خواهید بود که تاریخ و فرهنگ این منطقه را به تصویر می‌کشند. با قدم زدن بر روی پل دوازده چشمه، احساسی خاص از ارتباط با گذشته خواهید داشت و از طرف دیگر رودخانه، به دنیای دیگری از شهر آمل سفر خواهید کرد.

خیابان های پل تاریخی دوازده چشمه آمل 0464654001
لحظه‌ای از زندگی شهری جاری در نزدیکی پل تاریخی دوازده چشمه آمل

معرفی پل دوازده چشمه آمل

پل دوازده چشمه آمل، با نام‌های دیگری همچون پل دوازده پله، پل هراز، پل امام حسن عسکری و پل دوازده معصوم، یک اثر تاریخی باستانی است که به مرور زمان تغییراتی را پذیرفته است. این پل که در گذشته با حفاظ‌های فلزی و حجم آبی بیشتری ساخته شده بود، امروزه دارای تغییراتی است. تنها زیر سه دهنه‌اش جریان آب رودخانه جاری است، در حالی که فضای زیر پل به یک پارک زیبا و فضای سبز تبدیل شده است.همچنین، زیر دو دهنه از این پل، مسیری از آسفالت ساخته شده که به عبور و مرور اتومبیل‌ها امکان می‌دهد. موقعیت این پل در وسط بافت شهری باعث می‌شود که خطراتی ناشی از عبور خودروها از روی آن وجود داشته باشد و از نظر حفظ و نگهداری از این اثر تاریخی نیز مشکلاتی به وجود آید.

به منظور حفاظت از این اثر تاریخی و جلوگیری از خطرات محتمل، طبق برنامه‌های فعلی در تابستان سال ۱۴۰۰، پروژه‌ای برای ساخت یک پیاده‌راه در دست اجرا است. این پیاده‌راه نه تنها به مردم امکان عبور ایمن از این پل را خواهد داد، بلکه باعث جذب گردشگران بیشتری به این منطقه نیز خواهد شد. به این ترتیب، پل دوازده چشمه آمل به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب‌تر و خوشایندتر به روی مسافران خواهد گشت و به حفظ و نگهداری از ارزش‌های تاریخی منطقه کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شهر آمل

رفت و آمد ماشین ها روی پل زیبا و تاریخی دوازده چشمه آمل 565655656656
معماری تاریخی پل با اصالت دوازده چشمه آمل

پل دوازده چشمه آمل کجاست؟

در وسط نقشه استان مازندران، شهرستان زیبا و جذاب آمل قرار دارد. این شهرستان به مراکزی چون شهر محمودآباد، فریدون‌کنار، بابل، شهرستان نور و حتی استان تهران هم‌مرز است. قلب سرسبز آمل، دیار کهنی است که در آغوش رود هراز قرار دارد. این رود از اعماق این شهر می‌گذرد. پل تاریخی و ارزشمند دوازده چشمه به افتخار این شهر، در مرکزش ایستاده است. این پل نه تنها از نگاه تاریخی جذابیت دارد، بلکه نقطه مرکزی جلب‌کننده ای برای گردشگران است.در صورتی که به فکر سفر با هواپیما به این منطقه هستید، می‌توانید از فرودگاه‌های ساری، نوشهر یا رامسر استفاده کنید. اما در حال حاضر، متاسفانه خطوط هوایی بین‌شهری به آمل راه‌اندازی نشده‌اند.پل دوازده چشمه آمل در مرکز شهر، بین بلوار امام رضا و خیابان شهید دکتر بهشتی قرار دارد. فاصله آن تا شهر ساری حدود ۷۲ کیلومتر و تا تهران حدود ۱۸۵ کیلومتر است.

آدرس پل دوازده چشمه آمل:

آمل، شاهاندشت، خیابان منفرد نیاکی، بلوار آزادگان

موقعیت دقیق پل دوازده چشمه آمل روی نقشه 43456466666
برای مشاهده آدرس دقیق پل دوازده چشمه آمل روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه پل دوازده چشمه آمل

پل باارزش دوازده چشمه نیز در دوران گذشته، به منظور عبور از رود هراز در این قسمت از آمل بنا شد. برخی این پل را به بناهای امام حسن عسکری نسبت می‌دهند، اگرچه اطلاعات دقیقی درباره تاریخ ساخت آن وجود ندارد.منبعی ذکر می‌کند که قبل از دوران صفوی، یک پل به شکل ناقص در همین محل وجود داشته است. در دوران حکومت صفوی، پل‌سازی به میزان زیادی توسعه یافت و اطلاعات کنونی نشان می‌دهد که در دوران حکومت شاه عباس صفوی، پل دوازده چشمه نسبت به نسخه پیشین بهبود یافته و به صورت کامل احداث شد. این پل در دوران قاجار و پس از آن، در دوره سلسله پهلوی نیز تجدیدسازی و ترمیم شد. پل دوازده چشمه با تمامی این تغییرات و تجدیدسازی‌ها به عنوان یک نماد تاریخی و باارزش در طول تاریخ باقی مانده و از میراث فرهنگی این منطقه محافظت می‌شود.

دوره های ترمیم پل دوازده چشمه آمل: دوران قاجار و دوره سلسله پهلوی

 پل دوازده چشمه آمل در قدیم 547767868658
عکس قدیمی گرفته شده توسط گردشگران از پل دوازده چشمه 

معماری پل دوازده چشمه آمل

در پل‌های باستانی، عنصر‌هایی چون خلاقیت، دقت و هنر به شکل ژرفی به نمایش درآمده‌اند. شرایط آب‌و‌هوایی مناطق شمال ایران و خصوصیات کاربری پل‌ها، اهمیت ویژه‌ای به اصول فنی و استحکام این سازه‌ها افزوده است. در این زمینه، پل دوازده چشمه آمل یکی از نمونه‌های برجسته و تاریخی است که در استان مازندران واقع شده است.این پل با طولی قابل توجه و عرض کمتر، با داشتن سیل‌برگردان در قسمت مخالف جریان آب، به نحوی طراحی شده که با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی منطقه، استحکام و کارایی خود را حفظ کند. با ارتفاع تا سطح رودخانه در حدود ۷/۵ متر، قوس‌های آن نیز به تناسب و با هماهنگی دقیقی طراحی شده‌اند.پل دوازده چشمه آمل، نماینده‌ای از ارتباط بین هنر و فن با مهارت‌های فنی در ساختار پل‌های تاریخی است. با داشتن دوازده دهنه که طاق‌های زیبا و هماهنگی خاصی دارند، این پل نه تنها به تسهیل عبور از رودخانه می‌پردازد، بلکه به عنوان نمادی از خلاقیت و استحکام در تاریخ منطقه ایستاده است.

مشخصات معماری پل دوازده چشمه آمل:

  • دارای طول زیاد و عرض کم
  • داشتن سیل‌برگردان در قسمت مخالف جریان آب
  • ارتفاع تا سطح رودخانه در حدود ۷/۵ متر
  • قوس های متناسب و هماهنگ
  • دارای دوازده دهنه
نورپردازی پل دوازده چشمه آمل در شب 6565656466
پیچیدگی هنری در ساختار پل دوازده چشمه آمل

جاهای دیدنی پل دوازده چشمه آمل

فضای باز زیر پل، به یک پارک جادویی و فضای سبز زیبا تبدیل شده‌است. حضور رودخانه، زیبایی فضای سبز و وجود پارک بزرگ در نزدیکی پل، از جاذبه‌های خیره‌کننده این منطقه هستند. پارک دهکده طلایی با تنوع درختان، شمشادها، گل‌ها و تفریحات شهربازی، به لحاظ زیبایی طبیعت و امکانات رفاهی، یک مقصد مناسب برای مسافران و ساکنین شهر به‌شمار می‌آید.

نورپردازی پل زیبای دوازده چشمه آمل در شب 655555554331
انعکاس زیبای تصویر پل دوازده چشمه آمل بر روی آب

بهترین زمان بازدید از پل دوازده چشمه آمل

از بهار تا اوایل پاییز، بهترین زمان برای سفر به آمل انتخاب می‌شود. این شهر مانند سایر مناطق شمالی، از بهار تا پاییز مرطوب، معتدل و با بارندگی‌های متنوع است. اما باید تاکید کنیم که هر زمانی از سال که تصمیم به سفر به آمل بگیرید، این شهر با زیبایی‌های خاص خود به شما خواهد پذیرفت.

بهترین فصل بازدید از پل دوازده چشمه آمل: بهار تا اوایل پاییز

پل دوازده چشمه آمل و خیابان های اطراف در شب 54789998
انسجام معماری با طبیعت در پل دوازده چشمه آمل

جاهای دیدنی نزدیک به پل دوازده چشمه آمل

پل معلق، پارک دهكده طلایی، بازار قدیم آمل، موزه تاریخ آمل 65566777778
موزه تاریخ آمل، پل معلق، بازار قدیم آمل، پارک دهكده طلایی، از جاهای دیدنی آمل

ارسال دیدگاه