همه چیز در مورد استان مازندران💯| جاهای دیدنی + غذاهای محلی😍| سوغات 🎁

19 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
گل ارغوان در کنار جاده و تردد ماشین ها در استان مازندران 156453

استان مازندران، یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق ایران است و به عنوان بهشتی در دل ایران شناخته می‌شود. این استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برجسته کشور، هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر و علاقمند به طبیعت است. همجواری با دریای خزر، بوستان‌های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، بناهای تاریخی و تنوع مراکز اقامتی و تفریحی، مازندران را به یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری، نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی نیز تبدیل کرده است.


📍 مازندران کجاست؟

استان مازندران در شمال ایران واقع شده و یکی از سه استانی است که به دریا هم مرز دارد. این استان از سوی شرقی به گلستان، از غرب به گیلان و از جنوب به سمنان، تهران، البرز و قزوین محدود می‌شود.

راه‌های دسترسی به استان مازندران:

از سراسر ایران می‌توانید به استان مازندران به سه روش زمینی، هوایی و راه‌آهن دسترسی پیدا کنید. اهالی شرق کشور می‌توانند از مسیر مشهد – گرگان و سپس به سمت ساری سفر کنند. افراد ساکن تهران، جنوب و مرکز کشور می‌توانند از جاده چالوس، آزادراه تهران شمال و جاده هراز برای دسترسی زمینی به مازندران استفاده کنند. همچنین افراد ساکن غرب و شمال غرب کشور می‌توانند از مسیر اردبیل – آستارا – رشت و سپس به سمت رامسر یا از جاده قزوین-رشت استفاده کنند.

بعضی از شهرهای استان مازندران، از جمله ساری و رامسر، دارای فرودگاه‌های بین‌المللی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بیشتر شهرهای ایران به آنها پرواز می‌شود. همچنین مسیر راه‌آهن تهران-بندرترکمن که از شهرهای مختلف عبور می‌کند، از جمله مسیرهای معروف است که به مازندران منتهی می‌شود.

آدرس دقیق استان مازندران روی نقشه 26215641
برای دستیابی به آدرس دقیق استان مازندران روی نقشه کلیک کنید

📄 درباره مازندران

با وسعت حدود ۲۳ هزار و 756 کیلومتر مربع، مازندران دارای 338 کیلومتر سواحل زیبای شمالی ایران است. این استان بهترین از طبیعت‌های غنی و متنوع مانند رشته‌کوه‌های البرز، جنگل‌های هیرکانی، دریاچه‌ها، غارها، آبشارها و چشمه‌های آب‌معدنی بهره می‌برد. همچنین دارای بیش از 800 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده است که استان مازندران را به یکی از مقاصد گردشگری برجسته در ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است. اعداد نشان می‌دهند که حدوداً 12 میلیون گردشگر داخلی و 10 هزار توریست خارجی هر ساله به این استان سفر می‌کنند، و شهرهای مازندران در ایام تعطیلات نوروز و سایر تعطیلات، از جمله پرشلوغ‌ترین مقاصد گردشگری در ایران محسوب می‌شوند.

طبیعت سرسبز در کنار خانه های مسکونی مازندران 41856


👩‍👩‍👦‍👦 جمعیت مردم مازندران

بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان مازندران حدود سه میلیون و دویست و هشتاد هزار و پانصد و هشتاد و دو نفر است.

انعکاس پوشش گیاهی سرسبز بر روی دریاچه مازندران 7878


🧑‍🤝‍🧑 زبان مردم مازندران

افراد این استان به زبان مازندرانی یا تبری و فارسی ارتباط برقرار می‌کنند در شهرهای بهشهر، تنکابن، ساری، و قایم‌شهر، همچنین روستاهای نکا، جمعیت ترک و آذری زبانی زندگی می‌کنند. در روستای چهار قلعه بهشهر، جمعیتی از اعراب و لرها زندگی می‌کنند. علاوه بر این، لرها در مناطقی از ساری و نور، کردها در ساری و مناطقی از آمل (روستای رینه)، نور، نوشهر، و تنکابن ساکن هستند. عرب‌ها نیز در شهرهای بهشهر و بابل سکونت دارند.

بانوان در حال چیدن شالیزار های مازندران 4878


🧾 قدمت مازندران

تاریخچه‌ی استان مازندران به گذشته‌ی دیرینه‌ای بازمی‌گردد، زیرا این سرزمین از دیرباز محل زندگی انسان‌ها بوده است. اکتشافات باستان‌شناسی در برخی از غارهای این منطقه مانند هوتو و کمربند نشان می‌دهد که انسان‌ها از حدود 75 هزار سال پیش (دوران ماقبل تاریخ) در این منطقه سکونت داشته‌اند.

همچنین، شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که شهرنشینی در این سرزمین از حدود 6 هزار سال پیش آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است. از آنجایی که این سرزمین به عنوان مکانی با تاریخ بسیار قدیمی شناخته می‌شود، اطلاعات تاریخی وجود دارد که مازندران رتبه دوم کهن‌ترین شهرهای ایران را به آمل نسبت می‌دهد. این نام در متون باقی‌مانده به زبان پهلوی به عنوان یکی از شهرهای شمال ایران ذکر شده است. همچنین، در شاهنامه، فردوسی به مازندران اشاره کرده است.

استان مازندران، سرزمینی با تاریخ و فرهنگ گنجینه‌ای است. این سرزمین از زمان حکومت مادها تا به امروز میزبان شخصیت‌های بزرگی از جمله:

  1. رضاشاه پهلوی
  2. فرهاد مجیدی
  3. عبدالله موحد، کشتی‌گیر
  4. جمشید مشایخی، بازیگر
  5. داوود رشیدی، بازیگر معروف
  6. نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی
  7. فرهاد مجیدی، فوتبالیست برجسته
  8. پرویز ناتل خانلری، نویسنده و سیاستمدار
  9. امامعلی حبیبی، کشتی‌گیر مشهور به “ببر مازندران”
  10. محمدولی خان تنکابنی، یکی از فاتحان تهران در دوران مشروطه
  11. احمد کشوری، خلبان مشهور هوانیروز ایران و یکی از شهدای جنگ

این شخصیت‌ها همگی به تاریخ و فرهنگ مازندران رنگ و بویی خاص داده‌اند و بخشی از میراث این سرزمین را تشکیل می‌دهند.

عکس های فرهاد مجیدی زاده شده در مازندران 45644


⛈️ آب و هوای مازندران

آب و هوای استان مازندران به دو صورت قابل‌پیش‌بینی و غیر قابل‌پیش‌بینی در مناطق مختلف تفاوت می‌کند. مناطق ساحلی این استان از پاییز تا اوایل بهار دارای آب‌وهوای سرد و بارانی هستند. از اوایل بهار تا اواسط فصل، هوا معتدل است و از اواسط بهار تا آخر تابستان گرم و خشک می‌شود.

مناطق کوهستانی و ییلاقی نیز در فصل‌های پاییز و زمستان دارای آب و هوای سرد و بارانی هستند، به طوری که بعضی از ییلاقات مانند سیاه‌بیشه در فصل زمستان خالی از سکنه می‌شوند. اما در فصل بهار و تابستان، آب و هوای این مناطق قابل‌پیش‌بینی نیست و ممکن است در یک روز صبح هوا آفتابی و گرم ولی عصر هوا بارانی و خنک شود.

جمعیت و تراکم خانه های مسکونی در کوه های سرسبز مازندران 45878


👩‍🌾 شغل مردم مازندران

اقتصاد استان مازندران به عنوان یکی از استان‌های برجسته ایران، از دو منبع اصلی درآمد برخوردار است که عبارتند از گردشگری و کشاورزی. با توجه به منابع طبیعی غنی و موقعیت جغرافیایی استان، صنعت گردشگری به عنوان منبع اصلی درآمد محسوب می‌شود. این صنعت پررونق، با وجود زیبایی‌های طبیعی و تاریخی استان، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به سواحل، جنگل‌ها، و مناطق دیدنی مازندران جذب می‌کند.

همچنین، خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب این منطقه، کشاورزی را به دومین منبع درآمد مردم مازندران تبدیل کرده است. استان مازندران در تولید 15 محصول کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. از جمله محصولاتی که به وفور در این استان تولید می‌شود می‌توان به برنج، انواع مرکبات، ماهی، سویا، گل و گیاهان زینتی، چوب، و قارچ خوراکی اشاره کرد.

روسیه، پس از ایران، دومین مشتری پروپاقرص محصولات مازندران است و بازار مستقلی برای کیوی‌های مازندران فراهم کرده است. استان مازندران به عنوان اولین منطقه‌ای است که کیوی استوایی در آن کشت می‌شود و در حال حاضر 85 درصد کل کیوی‌های کشور را تولید می‌کند.

مزارع و زمین های کشاورزی سرسبز در مازندران 685784


🎆 آداب و رسوم مازندرانی ها

فرهنگ و آداب و رسوم مازندران، با تنوع زبانی و فرهنگی خود، یکی از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین مناطق ایران است. این منطقه دارای جشن‌ها و مراسمات مختلفی است که نمایانگر ارزش‌ها و سنت‌های قدیمی مردم این منطقه می‌باشد. یکی از جشن‌های معروف مازندران، جشن سال نوی طبری است که هر ساله در روز دوم مرداد برگزار می‌شود. همچنین، مردم مازندران از مراسماتی نظیر جشن تیرگان، عید مردگان، نوروزخانی، چله شو یلدا، سیزده شو، مقام خوانی، تعزیه و جشن مهرگان نیز بهره می‌برند.

کشتی لوچو یکی از رسوم محبوب مردم مازندران است. در این رویداد، دو مرد در کشتی‌های کوچک و سنتی به نام لوچو رقابت می‌کنند. عیدماه یا عید مردگان، مراسمی است که هر ساله در تاریخ ۲۸ تیرماه برگزار می‌شود. این مراسم نشان از احترام و ارتباط مردم با ارواح اموات و نیز حفظ سنت‌های قدیمی محلی است. نورگون نیز یکی دیگر از مراسمات سنتی مازندرانی است که در آن، مردم در محلی به نام “قلاش” جمع می‌شوند و با آتش زدن گون‌های خشک و چرخاندن آنها دور سرشان، جشنی برپا می‌کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم بانوان در حال آتش بازی با لباس های محلی در مازندران 46885

جشن تیرگان از آداب و رسوم مازندران است 56144


🌊 شهرهای ساحلی مازندران

  1. تنکابن
  2. نوشهر
  3. متل قو
  4. عباس‌آباد
  5. نمک‌آبرود

پل چوبی در میان جنگل نمک آبرود مازندران 561454


🗺️ شهرهای مازندران

استان مازندران بیش از ۲۰ شهرستان و ۶۰ شهر دارد که شهرهای مهم آن عبارتند از:

  1. شهر آمل (مشاهده روی نقشه)
  2. شهر ایزدشهر (مشاهده روی نقشه)
  3. شهر چمستان (مشاهده روی نقشه)
  4. شهر دابودشت (مشاهده روی نقشه)
  5. شهر محمودآباد(مشاهده روی نقشه)
  6. شهر بابلسر (مشاهده روی نقشه)
  7. شهر تنکابن (مشاهده روی نقشه)
  8. شهر نوشهر (مشاهده روی نقشه)
  9. شهر فریدون‌کنار (مشاهده روی نقشه)
  10. شهر رامسر (مشاهده روی نقشه)
  11. شهر جویبار (مشاهده روی نقشه)
  12. شهر سرخرود (مشاهده روی نقشه)
  13. شهر ساری (مشاهده روی نقشه)
  14. شهر بابل (مشاهده روی نقشه)
  15. شهر قائم‌شهر (مشاهده روی نقشه)
  16. شهر رویان (مشاهده روی نقشه)
  17. شهر بهشهر (مشاهده روی نقشه)
  18. شهر چالوس (مشاهده روی نقشه)
  19. شهر نکا (مشاهده روی نقشه)

پلی که بر روی رودخانه مستقر شده 46874


🕛 بهترین زمان برای سفر به مازندران

بستگی به نوع فعالیت و تفریح مورد علاقه شما دارد اگر علاقه‌مند به ورزش‌های آبی مانند کایاک‌سواری و شنا هستید، بهار بهترین زمان برای سفر است. همچنین، در این فصل، زیبایی‌های ساحلی مازندران به طور ویژه بیشتر به چشم می‌آید و امکان لذت بردن از آب و هوای خوشایند این استان فراهم می‌شود.

اما اگر به دنبال لذت بردن از خنکی هوا و طبیعت زیبای مازندران در کنار کوهستان‌ها و ییلاقات هستید، بهار و تابستان بهترین زمان‌ها برای سفر به این منطقه هستند. با این حال، باید در نظر داشت که در فصل پربازدید، بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید و اقدام به رزرو ویلا یا سوئیت نمایید، زیرا مناطق کوهستانی و ییلاقات ممکن است در این فصل شلوغی زیادی داشته باشند. در فصول سرد سال نیز، شهرهای ساحلی مازندران جذابیت‌های خاص خود را دارند و می‌توانید از زیبایی آن‌ها در پاییز و زمستان لذت ببرید.

شکوفه درخت قرمز در کنار کوه برفی مازندران 65454


🏞️ جاهای دیدنی مازندران در یک نگاه

  1. دشت لار (مشاهده روی نقشه)
  2. دشت آزو (مشاهده روی نقشه)
  3. آبشار اسکلیم (مشاهده روی نقشه)
  4. دریاچه الندان (مشاهده روی نقشه)
  5. آبشار آب پری (مشاهده روی نقشه)
  6. دریاچه الیمالات (مشاهده روی نقشه)
  7. دریاچه شورمست (مشاهده روی نقشه)
  8. قلعه مارکو در رامسر (مشاهده روی نقشه)
  9. خانه نیما یوشیج در یوش (مشاهده روی نقشه)
دسته‌بندی مکان‌های استان مازندران
جنگل‌ها جنگل دو هزار و سه هزار، جنگل الیمستان، جنگل لفور، جنگل سیسنگان، جنگل دالخانی
دریاچه‌ها دریاچه چورت، فراخین، ولشت، شورمست، الیمالات، الندان
آبشارها آبشار آب پری، آبشار شاهاندشت، آبشار هریجان، آبشار صفارود، آبشار ایج، آبشار اوبن
اماکن تاریخی خانه نیما یوشیج در یوش، خانه کودکی محمدرضا شاه در آلاشت، قلعه مارکو رامسر، برج ساعت ساری، پل معلق بابلسر، کاخ مرمر رامسر و …

آبشار آب پری و صخره های سنگی ان در مازندران 787678

گل های صورتی کاشته شده و بازدید مردم از پارک جنگلی مازندران 5645

احاطه دریاچه الیمالات مازندران در میان کوه ها 468748


🧵 صنایع دستی مازندران

  • نمدمالی
  • گلیم‌بافی
  • قالی‌بافی
  • خاتم‌کاری
  • بافت حصیر

قالی بافی بانوی مازندرانی یکی از صنایع دستی این استان است 46584

پارچه بافی یکی از صنایع دستی مازندران 458464


🍪 سوغاتی های مازندران

محصولات کشاورزی متنوع استان مازندران، همچون برنج، عسل، زیتون شور، کلوچه، دلار (چاشنی سالاد و ماست‌وخیار)، مرکبات، ترشی‌ها و مرباها، همواره جزو سوغات محبوب این منطقه بوده‌اند.

عسل کوهی سوغات مازندران 485674

میوه های انار و ازگیل و گردو یکی از سوغات مازندران 48796

سرو زیتون شور و پرورده، یکی از سوغات مازندران 4568441


🥧 غذاهای محلی مازندران

  1. کشک ماهی
  2. برنجک
  3. کهی پلا
  4. کدو بره
  5. اکبر جوجه
  6. بیج بیج
  7. سوسه خرش
  8. شامی بابلی
  9. نازخاتون
  10. هلی کتنی
  11. خورشت ناردون

سرو اکبر جوجه یک غذاهای محلی مازندران 48674

سرو غذای خورشت محلی بادمجون در استان مازندران 3302325025454


🛒 مراکز خرید مازندران

بعضی از مراکز خرید معروف در استان مازندران عبارتند از:

  1. مرکز خرید اروپا بابلسر (مشاهده روی نقشه)
  2. مرکز خرید الهیه ساری (مشاهده روی نقشه)
  3. بازار ترکمن‌های ساری (مشاهده روی نقشه)
  4. مرکز خرید آرامش بابلسر (مشاهده روی نقشه)
  5. پاساژ سیمرغ محمودآباد (مشاهده روی نقشه)
  6. بازار سنتی الغدیر محمودآباد (مشاهده روی نقشه)
  7. برج‌های دوقلوی متل قو (الماس) (مشاهده روی نقشه)

نمای بیرونی کشتی و ماشین های پارک شده در جلوی رستوران کشتی رامسر در مازندران 4864

برج های دوقلوی متل قو (الماس) مازندران 4854854


🥣 رستوران های مازندران

برخی از مشهورترین رستوران‌های استان مازندران عبارتند از:

  1. رستوران خاور خانم (مشاهده روی نقشه)
  2. رستوران مارشو ساری (مشاهده روی نقشه)
  3. رستوران بلوط اربه کله (مشاهده روی نقشه)
  4. رستوران فرزین متل قو (مشاهده روی نقشه)
  5. رستوران کدبانوی رامسر (مشاهده روی نقشه)
  6. رستوران حاج حسن ساری (مشاهده روی نقشه)
  7. رستوران چاشت محمودآباد (مشاهده روی نقشه)
  8. رستوران اکبر جوجه اصلی رامسر (مشاهده روی نقشه)

سرو غذای محلی در رستوران خاور خانم در مازندران 545478


🌏 مازندران روی نقشه

نقشه مازندران در تصویر 46874


📚 پایانی نیکو و دلنشین

در این سفر معرفی‌ای زیبا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور، یعنی استان مازندران، داشتیم. ابتدا با تاریخ و جغرافیای این استان آشنا شدیم و درک کردیم که مازندران یکی از سرزمین‌های باستانی و قدیمی ایران است. سپس به شما گفتیم که بسته به سلیقه و علایقتان، هر زمانی از سال می‌توانید به این استان سفر کنید و در انتها، با بهترین جاهای دیدنی، سوغات، رستوران‌ها و مراکز خرید استان مازندران آشنا شدیم. امیدوارم این سفر مجازی، شما را به دنیای زیبای مازندران نزدیک‌تر کرده باشد و از آن لذت برده باشید.

ارسال دیدگاه