معرفی موزه تاریخ آمل | تاریخچه + جاذبه های دیدنی اطراف

11 خرداد 1402
0 دیدگاه
نمای بیرونی موزه تاریخ آمل 5215644156351

شهر آمل در استان مازندران واقع شده است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی ایران شناخته می‌شود. استان مازندران همواره یکی از مقاصد محبوب سفر برای ایرانیان است. منطقه طبیعی و زیبای شمال کشور با دریا، جنگل و آبشارهای خیره‌کننده، هر گردشگری را به سوی خود جذب می‌کند. شهر آمل نیز با پیشینه‌ای باستانی و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و باستانی، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در این منطقه است. در موزه تاریخ آمل، آثار باستانی با قدمت سه یا چهار هزار سال قبل از میلاد به نمایش گذاشته شده‌اند که بسیار ارزشمند و کمیاب هستند. برای دیدن این آثار باستانی، بازدید از موزه تاریخی آمل توصیه می‌شود. اگر به جاذبه‌های باستانی علاقه‌مند هستید، این موزه یک مکان مناسب برای شماست.

قدمت موزه تاریخ آمل : سه یا چهار هزار سال قبل از میلاد

موزه تاریخ آمل و در ورودی آن 645354454
نمایی از ساختمان موزه تاریخ آمل

تاریخچه موزه تاریخ آمل

ساختمان موزه تاریخ آمل در سال ۱۳۱۵ به عنوان اداره مالیه شهرستان آمل تأسیس شد. در سال ۱۳۸۹ به عنوان موزه تاریخ آمل تغییر کاربری داده شد و پس از مرمت و تغییرات لازم، در سال ۱۳۹۰ بازگشایی شد. از آن زمان به بعد، این موزه توسط اداره کل میراث فرهنگی مازندران اداره می‌شود و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

بررسی اجمالی موزه تاریخ آمل :

  • سال تاسیس موزه تاریخ آمل : 1315 
  • سال بازگشایی موزه تاریخ آمل : 1390
آثار قدیمی و باستانی موجود در موزه تاریخی آمل 4556145684541
کاسه های قدیمی و با ارزش در موزه تاریخ آمل

بخش های دیدنی موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل در ساختمان سه طبقه قرار دارد. طبقه اول به مردم‌شناسی، طبقه دوم به باستان‌شناسی و طبقه سوم به اسناد تاریخی اختصاص دارد. در بخش مردم‌شناسی، اشیای بافت محلی مانند جاجیم، گلیم، ظروف چوبی، آفتابه، لگن، کاسه و سینی نمایش داده می‌شوند. بخش باستان‌شناسی شامل آثاری باقدمت بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد است، از جمله آثار سفال، فلز، سنگ و شیشه از دوران‌های پیش از تاریخ تا قاجار.

این بخش همچنین اشیای سفالی از استان‌های دیگری را نیز معرفی می‌کند که تأثیری بر فرهنگ منطقه داشته‌اند. در بخش جالبی از موزه، ویترین سکه‌های تاریخی قرار دارد که نشان‌دهنده آداب و رسوم کهن، آرایش شاهان و نوع پوشش آنان است. این سکه‌ها شامل دوره‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و دوره‌های اسلامی تا صفوی و قاجار هستند. در حیاط قلعه کش آمل نیز چندین مورد باستانی که مربوط به دوره مفرغ و آهن هستند، کشف شده و به موزه تاریخ آمل منتقل شده‌اند. در بخش اسناد تاریخی موزه، گزارش‌های زلزله و آتش‌سوزی آمل، دست‌نوشته‌ها از دوران قاجار و مکاتبات اداری بین حاکمان آمل و دوران قاجار نگهداری می‌شوند. همچنین، قدیمی‌ترین سند تاریخی مربوط به شهر آمل نیز در این موزه نمایش داده می‌شود.

بخشهای داخلی موزه تاریخ آمل 4458242445244
نمای بیرونی و بخش های داخلی موزه تاریخ آمل

نحوه دسترسی به موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل در خیابان امام رضا، در مرکز دو پل معلق آمل و پل دوازده چشمه واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه تاریخ آمل

1- مقبره تاریخی میر بزرگ ( آدرس دقیق روی نقشه)
2- پارک دهکده طلایی ( آدرس دقیق روی نقشه)
3- آتشکده آمل ( آدرس دقیق روی نقشه)
4- بقعه میر حیدر آملی ( آدرس دقیق روی نقشه)
5- پارک جنگلی هلومسر ( آدرس دقیق روی نقشه)

ارسال دیدگاه