لیست 12 جاذبه تاریخی آمل | آدرس + عکس

25 خرداد 1402
0 دیدگاه
لبست کامل جاذبه های تاریخی آمل 46465841654312

شهر آمل یکی از شهرهای تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری در ایران است. آمل در استان مازندران واقع شده و دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری است. این شهر دارای میراثی باستانی است که تاریخچه‌ ای قدمتی دیرینه دارد.

اماکن تاریخی شهر آمل + عکس

1- امامزاده عبدالله آمل

امامزاده عبدالله در فاصله۱۴ کیلومتری شهر آمل مسیر بزرگراه هراز و در حاشیه جنگل قرار دارد. یک بنای قدیمی است که در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰ نوسازی شده و در سال ۱۳۸۹ تخریب شد. سپس در سال ۱۳۸۲ براساس طراحی هنرمندان ماهر اصفهانی، بنای جدیدی با ضریحی از طلا و نقره ساخته شد. این بقعه دارای یک محوطه به وسعت تقریبی ۲۰ هکتار است. از آثار قدیمى آستانهٔ‌ امامزاده عبدالله علیه السلام حوض شفا و مرقد بى‌بى‌ فاطمه و سقاخانه آن است که به وسیلهٔ سازمان اوقاف تجدید بنا شده‌اند.این امامزاده به امامزاده عبدالله (علیه السلام) و از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) معروف می باشد و دارای کرامات زیادی بوده است.

آدرس دقیق امام زاده عبدالله آمل (روی نقشه)

آثار قدیمى آستانهٔ‌ امامزاده عبدالله آمل:

  • حوض شفا
  • مرقد بى‌بى‌ فاطمه
  •   سقاخانه
امامزاده عبدالله آمل 25456413564135210
امامزاده عبدالله آمل، جاذبه زیارتی و مذهبی این شهر تاریخی

2- امامزاده ابراهیم آمل

امامزاده ابراهیم در قرن نهم هجری ساخته شده و دارای طرح مربع شکل، بدنه آجری و گنبد هرمی‌شکل است. ویژگی‌های آن شامل ارتفاع بلند، دیوارهای محصورکننده، برج مکعب شکل و گنبد هشت ضلعی است. بنا توسط خواجه عبدالله و بانی آن عبدالله ابن شاه حسین قاضی ساخته شده است. مقبره دارای آثار چوبی نفیس، تزئینات و کتیبه‌های زیبای قاجار است. در محوطهٔ گنبد، آب انباری وجود دارد که در سال ۱۳۱۵ قمری ساخته شد. بقعه امامزاده ابراهیم به خیابان طالب آملی و محله‌های قادی و گرجی محدود است. در داخل حرم، یک کتابخانه بزرگ وجود دارد.

آدرس دقیق امام زاده ابراهیم آمل (روی نقشه)

موسس امامزاده ابراهیم آمل:

  • خواجه عبدالله
  • بانی آن عبدالله ابن شاه حسین قاضی
امامزاده ابراهیم آمل، جاذبه تاریخی و زیارتی این شهر 3541658415621
نمای سفید و سبز امامزاده ابراهیم آمل و آسمان صاف بهاری

3- قدمگاه خضرنبی آمل

آرامگاه خضر یا قدمگاه خضر در آمل، جنب کتابخانه عمومی و روبروی بیمارستان ۱۷ شهریور قرار دارد. این گنبد شهیر به نام “هفت تن” شناخته می‌شود و ممکن است محل دفن هفت تن از سادات حسینی باشد. برخی روایت‌ها نیز حکایت می‌کنند که خضر نبی در سفر خود از ایران عبور کرده و در آمل وارد شده و قدمگاه خضر نبی اولین محلی بوده است که به آن مهاجرت کرده است. همچنین در یک روایت دیگر نقل می‌شود که این آرامگاه مکان خاکسپاری هفت سید است. این جاذبه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس دقیق قدمگاه خضرنبی آمل (روی نقشه)

قدمگاه خضرنبی آمل 64685465412
سازه زیارتی قدمگاه خضرنبی آمل

4- آرامگاه ناصرالحق آمل

آرامگاه ناصرالحق آمل، محل دفن حسن بن علی ناصر الکبیر، بنیانگذار حکومت علویان در شمال ایران است. مقبره اطرافش، معروف به ناصرالحق، نخستین حاکم شیعه در طبرستان، دیلمان و استان گیلان، در مرکز شهر آمل واقع شده است. این مقبره، یک برج آرامگاهی با سنگسازی مربوط به قرن نهم هجری قمری است و در سال‌های اخیر ترمیم شده است.

آدرس دقیق آرامگاه ناصرالحق آمل (روی نقشه)

درباره آرامگاه ناصرالحق آمل :

این بقعه با نام بقعه ناصرالحق آمل به عنوان شصتمین اثر تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آرامگاه ناصرالحق آمل، و چیدمان صندلی های آبی در محوطه 4554221232
آماده سازی آرامگاه ناصرالحق آمل برای مراسم مذهبی

5- آرامگاه میرحیدر آمل

آرامگاه میر حیدر آملی، یک نماد معماری آرامگاه سازی در ایران است. وی از نسل علویان مازندران بوده و به امام زین العابدین نسبت دارد. این بنا با حیاط زیبا و موزه تاریخی در یک محیط تاریخی و قدیمی ساخته شده است. مقبره سه سید یا میر حیدر آملی معماری قرن نهم هجری قمری را نمایان می‌کند. در داخل حیاط آرامگاه، یک پارک کوچک و مقبره ۵ شهید گمنام نیز وجود دارد.

آدرس دقیق آرامگاه میر حیدر آملی (روی نقشه)

درباره آرامگاه میر حیدر آملی :

آرامگاه میر حیدر آملی، یک نماد معماری آرامگاه سازی در ایران است. 

آرامگاه میرحیدر آمل با محوطه سازی سبز و درختان بلند قامت کهن 64646584165123
آرامگاه میرحیدر آمل با محوطه سازی سبز و درختان بلند قامت کهن

6- بقعه شمس آل رسول آمل

بقعه شمس آل رسول آمل، معروف به آتشکده، یکی از آثار قدیمی قرن ۹ هجری است و در خرابه‌های شهر قدیم آمل در محله پائین بازار قرار دارد. محل دفن شمس آل رسول، یعنی محمد بن محمود آملی، در این مقبره قرار دارد. او یکی از بزرگان فیلسوف و ریاضیدانان ایرانی بوده و پس از دفن شمس در این مکان، بقعه به نام آتشکده آمل شناخته شد. این بنا با وسعت قابل توجهی در مقایسه با ساختمان‌های اطراف دارای چهار گوشه و گنبد مخروطی است. هر دو گنبد آن به دلیل زلزله و عوامل جوی خراب شده‌اند. در بنا، یک طومار با تاریخ صفوی وجود دارد که نام امامزاده شمس آل رسول را ذکر کرده است.

آدرس دقیق بقعه شمس آل رسول آمل (روی نقشه)

قدمت بقعه شمس آل رسول آمل: قرن ۹ هجری 

بقعه شمس آل رسول آمل، سازه قدیمی این شهر 164856541654312
سازه قدیمی بقعه شمس آل رسول آمل ،جاذبه تاریخی این شهر

7- مسجد جامع آمل

تاریخ ساخت مسجد جامع آمل به زمان‌های دور برمی‌گردد. این مسجد علاوه بر قدمت، بزرگترین و مهم‌ترین مسجد آمل است. مسجد جامع معمولاً به عنوان مسجد اصلی شهر شناخته می‌شود و در مسجد جامع آمل نیز همینطور است. این مسجد جاذبه‌ای مناسب برای گردشگران خارجی است که می‌توانند با معماری ایرانی آشنا شوند؛ زیرا طرح‌ها و زیبایی‌های معماری منحصربه‌فرد آن، آن را از سایر مساجد ایران متمایز می‌کند.

آدرس دقیق مسجد جامع آمل (روی نقشه)

محوطه سازی بکر و ساختمان خیره کننده مسجد جامع آمل 4653416581463521
حوضچه حیاط مسجد جامع آمل و معماری بی نظیر ساختمان

8- امامزاده حسن لهاش آمل

یکی از این امامزاده‌ها، امامزاده حسن لهاش است که در روستای لهاش قرار دارد. ساختار بقعه با بناهشت‌ضلعی و گنبدی روکش‌دار و مسجدی مستطیل شکل کنار درب ورودی قرار دارد. در قسمتی از صندوق قدیمی، کتیبه‌ای به طول 93 سانتی‌متر با تاریخ ۸۹۸ هجری قمری و نوشته‌ای خطی باقی مانده است.

آدرس دقیق امامزاده حسن لهاش آمل (روی نقشه)

مقبره زیارتگاهی امامزاده حسن لهاش آمل 5658465412632
امامزاده حسن لهاش آمل محوطه سازی شده با درختان بلند قامت

9- امامزاده سید حسن ولی نیاک

امامزاده سید حسن ولی (ع) یکی از این امامزاده‌ها است که در بخش لاریجان شهرستان آمل واقع شده است. این مکان از شهر آمل فاصله 75 کیلومتر دارد و در روستای نیاک قرار گرفته است. جاده‌ای آسفالته به آن منتهی می‌شود و امکانات رفاهی و اقامتی نزدیک آن موجود است. امامزاده سید حسن ولی در نزدیکی مسجد نیاک واقع شده است و به لحاظ موقعیت مکانی مناسب است.

آدرس دقیق امامزاده سید حسن ولی (ع) (روی نقشه)

امامزاده سید حسن ولی نیاک، جاذبه تاریخی و قدیمی آمل 415684646521
امامزاده سید حسن ولی نیاک با گنبد نقره ای ، جاذبه تاریخی آمل

 

10- امامزاده اسکندر هندوکلا

این امامزاده در روستای هندوکلا قرار دارد. مکان آن در بخش دابودشت شهرستان آمل، دهستان دشت سر و روستای هندوکلا است. بنا به سادگی با ابعاد 8 در 9 مترمربع ساخته شده است و دارای درب در جنوب با سه پنجره کوچک در طرفین است. زمین این مکان زیارت حدود 8 هزار مترمربع است و بخشی از آن برای والیبال استفاده می‌شود. علاوه بر امامزاده اسکندر، در شهر زیبا و سرسبز آمل، بیش از ده امامزاده دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید در سفر خود به این شهر، آنها را نیز بازدید کنید.

آدرس دقیق روستای هندوکلا (روی نقشه)

وسعت امام زاده اسکندر :

زمین امامزاده اسکندر هندوکلا حدود 8 هزار مترمربع است.

11- امامزاده ام سلمه نشل

روستای نشل در دامنه یک کوه زیبا در آمل قرار دارد و به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین روستاهای بالا کوه در شهرستان آمل مشهور است. این روستا با ارتفاع 2370 متر در مازندران قرار دارد و دارای آثار و نشانه های قدیمی از دوره های گذشته مانند قلعه ها است. نشل به وسیله کوه های بلند محدود شده است و آب های جاری فراوانی دارد. روستای نشل در منطقه بالا کوه بندپی واقع شده است و بزرگترین و پر جمعیت ترین روستا در این منطقه است. یکی از جاذبه های گردشگری مهم این روستا، امامزاده ام سلمه (ع) است که بسیاری از مردم برای زیارت به این روستا سفر می‌کنند. آستانه امامزاده ام سلمه در بخش مرکزی شهرستان آمل، دهستان چلاو و روستای نشل قرار دارد.

آدرس دقیق روستای نشل (روی نقشه)

بررسی اجمالی امام زاده ام سلمه نشل:

  • ارتفاع روستا از استان مازندران : 2370 متر
  • پرجمعیت ترین روستای آمل به شمار می رود.
امامزاده ام سلمه نشل در دل کوهستان های سنگی آمل 55876584158631321
امامزاده ام سلمه نشل، جاذبه تاریخی آمل در دل کوهستان های سنگی

12- مسجد میرزا محمدعلی آمل

مسجد میرزا محمد علی در آمل یکی از بناهای تاریخی است که بیش از یک قرن قدمت دارد. این مسجد در نیاکی محله آمل واقع شده و در سال 1255 هجری قمری توسط میرزا محمد علی نیاکی ساخته شد. این بنا طی دوره های بعدی تغییراتی را تجربه کرد. بالای محراب، لوحه ای چوبی با کتیبه ای مورخ 1255 هجری قمری نصب شده است. موقعیت جغرافیایی آمل در فاصله 70 کیلومتری غرب ساری، 18 کیلومتری جنوب دریای خزر و 6 کیلومتری شمال دامنه کوه البرز و 180 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.

قدمت مسجد میرزا محمدعلی آمل: بیش از یک قرن

ارسال دیدگاه