لیست کامل 9 آبشار تفریحی شهر آمل | آدرس + عکس

17 خرداد 1402
0 دیدگاه
روانه شدن آبشار شاهاندشت در دل کوهستان سرسبز و صخره ای در شهر آمل 465416584541032

شهرستان آمل یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. این شهرستان در کنار سواحل دریای خزر و در محلی که کوه‌های البرز از خلیج فارس جدا می‌شوند، واقع شده است. آمل به دلیل طبیعت خوب و مناظر زیبایی که دارد، جزو مقاصد گردشگری محبوب است. یکی از جاذبه‌های دیدنی آمل، آبشارهای زیباست که در این شهرستان قرار دارد. امکانات رفاهی نیز برای گردشگران در این منطقه وجود دارد که شامل رستوران‌ها و تفریحات خارج از منزل می‌شود.

بیشتر بخوانید : لیست کامل جاهای دیدنی شهر آمل 

معرفی 9 آبشار توریستی آمل

1- آبشار لاکوه

آبشار لاکوه، که به نام‌های لاکو و نقره سر هم شناخته می‌شود. برای دسترسی به این آبشار، پس از سفر از تهران و عبور از جاده هراز، به منطقه سیاه بیشه می‌رسید. از آنجا، یک مسیر پاکوب با شیب تند وجود دارد که برای برنامه‌های با تعداد بالا مناسب نیست. اما می‌توان از مسیر دیگری در جاده لاکوه استفاده کرد. این مسیر در سمت شرق رستوران سیاه بیشه قرار دارد و پس از طی مسافتی حدود ۱ کیلومتر، به مسیر پاکوب آبشار نقره سر می‌رسد.

منطقه آبشار لاکوه از تنوع زیستی غنی برخوردار است. در این منطقه، شاهد پوشش‌های متنوعی از گیاهان و گونه‌های مختلف هستیم. پوشش آبی رنگ از گیاهان سیزاب و فراموش مکن، پوشش سبز از گیاهان جنگلی مانند ممرز، آلوی جنگلی، گیل و ولیک و غیره، دامنه‌های قرمز رنگ از شقایق و گل گاوزبان و دشت‌های زرد رنگ از گیاه زلف پیر می‌توانند از زیبایی‌های این منطقه باشند. پوشش گیاهی مراتع کوهستانی نیز شامل گونه‌هایی مانند بروموس، فستوکا، گون، آویشن و سنبله دماوندی است که به تراکم و فراوانی قابل توجهی برخوردارند.

آدرس دقیق آبشار لاکوه (روی نقشه)

پوشش گیاهی اطراف آبشار لاکوه:

  • ممرز
  • آلوی جنگلی
  • گیل و ولیک
  • شقایق
  • گل گاوزبان
  • زلف پیر
  • بروموس
  • فستوکا
  • گون
  • آویشن
  • سنبله دماوندی
آبشار لاکوه آمل و درختان روییده اطراف با گلسنگ های قدیمی 458454521041
جریان آب آبشار لاکوه آمل در دل مسیرکوهستان و گلسنگ های روییده

2- آبشار پردمه

آبشار پردمه یک آبشار زیبا واقع در منطقه بایجان قرار دارد. این آبشار در کنار روستایی به نام پردمه و رودخانه‌ای زیبا با نام رودخانه پردمه قرار گرفته است. رودخانه پردمه، که طول آن حدود ۱۸ کیلومتر است، از دامنه‌های کوه سرخره و بوم در فاصله‌ای حدود ۶۰ کیلومتری جنوب آمل سرچشمه می‌گیرد. سپس این رودخانه از منطقه موزون عبور کرده و از کنار روستای پردمه و آبشار آن نیز گذشته و در نهایت به رودخانه شیرکلا می‌ریزد. منطقه بایجان در فاصله ۷۰ کیلومتری جنوب آمل واقع شده است و روستای پردمه حدود ۱۵ کیلومتر فاصله از دهستان بایجان دارد. از طرفی، بایجان در 20 کیلومتری شمال گزنک واقع شده و در جاده هراز قرار دارد. همچنین، لاریجان نام مجموعه دهکده‌هایی است که در دو طرف جاده هراز و در زیر پای قله دماوند بین تهران و آمل قرار دارد.

آدرس دقیق آبشار پردمه (روی نقشه)

موقعیت جغرافیایی آبشار پردمه:

  • فاصله تا روستای پردمه: 15 کیلومتر
  • فاصله از بایجان: 20 کیلومتر
  • فاصله تا شهر آمل: 60 کیلومتر
آبشار پردمه احاطه شده با صخره های مستحکم و قدرتمند ارتفاعات 468465312
جریان آب خروشان آبشار پردمه احاطه شده با صخره های مستحکم و قدرتمند ارتفاعات

3- آبشار یخی نوا

این آبشار در طول سال به طور کامل یخ می‌زند و تنها در فصل تابستان برای مدت کوتاهی جریان آبی رقیق در کنار آن دیده می‌شود، که این پدیده زیبا قطر آبشار را افزایش می‌دهد. این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز در منطقه‌ی روستاهای نوا و نیاک قرار دارد، در جاده‌ی هراز، که در فاصله‌ی ۸۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد. آبشار یخی نوا ارتفاعی حدود ۸ متر و ضخامتی حدود ۳ متر دارد. موقعیت این آبشار در نزدیکی قله‌ی باشکوه دماوند و در ارتفاعی حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. آبشار یخی نوا از دو بخش تشکیل شده است، به طوری که قسمت پایینی آن ۱۵ متر و قسمت بالایی آن ۸۰ متر طول دارد و شیب آن تقریباً ۸۵ درجه است.

آدرس دقیق آبشار یخی نوا (روی نقشه)

بررسی اجمالی آبشار یخی نوا:

  • فاصله تا آمل : 85 کیلومتر
  • ارتفاع : 8 متر
  • ضخامت: 3 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 2500 متر

4- آبشار امیری

در جنوب شرق منطقه امیری، در ارتفاعی حدود ۱۹۸۰ متر از سطح دریا، آبشار امیری قرار دارد که بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. برای دسترسی به این آبشار، نیاز به پیاده‌روی حدود ۱ ساعت از روستای امیری وجود دارد. آبشار از بالای یک صخرهٔ بلند به صورت ۲ پله به پایین سقوط می‌کند. تقریباً ۶۵ کیلومتری از محور آمل-تهران و پس از عبور از تونل وانا، در سمت چپ جاده، تابلوی منطقه ییلاقی وانا (امیری) قابل مشاهده است که در کنار یک پل قرار دارد. اگر از روی این پل عبور کنید، می‌توانید بلافاصله به سمت راست وارد یک جاده شوید که شما را به آبشار شاهان‌دشت می‌برد. اما اگر از جاده شاهان‌دشت عبور نکنید و ادامه جاده امیری را برداشت کنید، وارد منطقه کوهستانی امیری می‌شوید، که شامل ۷ روستا است: وانا، شمس‌آباد، نحر، دینان، آخا، ترا و حاره. یکی از این روستاها به نام شمس آباد وسط روستاهای دیگر واقع شده و توسط یک پل از جاده اصلی امیری جدا شده است.

آدرس دقیق آبشار امیری (روی نقشه)

روستاهای منطقه کوهستانی امیری:

  • وانا
  • شمس‌آباد
  • نحر
  • دینان
  • آخا
  • ترا 
  • حاره
آبشار مرتفع بیرون دمیده از دل کوهستان های صخره ای امیر 875 4115645413512
آبشار مرتفع بیرون دمیده از دل کوهستان های صخره ای امیر

5- آبشار بورجی کلا

آبشار بورجی کلا در واقع در دره چلاو، روستای برجی کلا در شهرستان آمل قرار دارد. این منطقه دارای چهار آبشار است که سه آبشار اول به صورت پله‌ای و عریض با ارتفاع تقریباً ۷ متر و آبشار چهارم و آخرین آبشار، با ارتفاع تقریباً ۲۳ متر و یک حوضچه نسبتاً بزرگ است.

آدرس دقیق آبشار بورجی کلا (روی نقشه)

آبشار بورجی کلا، تصویری رویایی از زیبایی خداوند 4658456415321
جریان آب خروشان و پرفشار آبشار بورجی کلا در لابه لای گلسنگ های چندین ساله بر تن صخره ها

6- آبشار ناندل

آبشار ناندل در زیر پلی به نام فلری قرار دارد و از یک صخره بلند به پایین سقوط می‌کند. روستای ناندل، جزء توابع بخش لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. این روستا در ارتفاعی حدود ۲۳۰۰ متر واقع شده و از بالای قله دماوند تماشاگاه آن می‌باشد. دسترسی به این روستا از جاده اصلی هراز در کیلومتر ۵۳ صورت می‌گیرد، میان تونل‌های شماره ۷ و ۸. در این مسیر، در اواسط بین دو تونل، انشعابی به سمت غرب جاده وجود دارد که از طریق روستاهای حاجی دلا، میان‌ده، رزن، کرف، و سپس به روستای ناندل می‌رسد. این مجموعه روستاها به صورت کلی به نام دلارستاق شناخته می‌شوند. مسافت این مسیر تقریباً ۱۵ کیلومتر است و بطور کلی جاده‌ای خاکی است.

آدرس دقیق آبشار ناندل (روی نقشه)

ارتفاع آبشار ناندل شهرستان آمل : 2300 متر

جریان آب خروشان آبشار ناندل در دل صخره های سنگی 4698465453261
جریان آب خروشان آبشار ناندل در دل صخره های سنگی چندین هزارساله

7- آبشار شاهاندشت

آبشار شاهان دشت با ارتفاع بیش از ۶۲ متر، به عنوان یکی از آبشارهای مرتفع و رقص کننده شناخته می‌شود. شاهان دشت در جاده هراز، در فاصله ۹۶ کیلومتری تهران و ۶۵ کیلومتری آمل، در منطقه زیبای روستای باصفا واقع شده است. شاهان دشت، با بلندترین ارتفاع بین آبشارهای مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع، یک آبشار طبیعی خیره کننده است. این آبشار از بلندی‌های بزرگ یک ضخره به سمت پایین جریان دارد و مناظری فوق‌العاده زیبا را ایجاد می‌کند. در محل قرارگیری شاهان دشت، به طور عمده آبشارهای دیگری نیز وجود دارند، اما شاهان دشت به دلیل بلندترین ارتفاع و دسترسی آسان‌تر، به عنوان یک مقصد محبوب برای گردشگران انتخاب می‌شود.

آدرس دقیق آبشار شاهاندشت (روی نقشه)

درباره آبشار شاهدنشت:

آبشار شاهدنشت دومین آبشار مرتفع و زیبا در کشور ایران به شمار می رود و به ثبت رسیده است.

روانه شدن آبشار شاهاندشت در دل کوهستان سرسبز و صخره ای در شهر آمل 465416584541032
روانه شدن آبشار شاهاندشت در دل کوهستان سرسبز و صخره ای در شهر آمل

8- آبشار قو (آبشار سفیدآب)

آبشار قو به عنوان آبشار سفیدآب شناخته می‌شود. آبی که از این آبشار سرازیر می‌شود، خنک و سرد است. آبشار قو در دشت لار قرار دارد و در نزدیکی دریاچه سد لار و در انتهای دره سفیدآب قابل مشاهده است. این دره همچنین محلی برای قشلاق دامداران و عشایر است. آبشار قو یکی از مناظر طبیعی جذاب دشت لار می‌باشد. دشت لار، با موقعیت خود در دامنه زیبای کوه دماوند، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و کم‌نظیر ایران است و در بین علاقمندان به طبیعت بسیار محبوب است. برای دسترسی به دشت لار، مسیر از نزدیکی شهر پلور در جاده آمل آغاز می‌شود و با عبور از یک جاده کوهستانی پرپیچ و خم به این مکان زیبا می‌رسد. دریاچه سد لار و دشت‌هایی پر از گل‌های زیبای وحشی در این منطقه، هر بیننده‌ای را جذب می‌کنند.

آدرس دقیق آبشار قو (روی نقشه)

جاذبه های دیدنی اطراف آبشار قو شهر آمل :

  1. سد لار
  2. دره سفیدآب
جریان آب پرفشار آبشار قو در دل کوهستان های شهر آمل 5415684156841512
جریان آب پرفشار آبشار قو در دل کوهستان های سبز شهر آمل

9- آبشارسنگ درکا

آبشار سنگ درکا، در دهستان بالا خیابان لیتکوه قرار دارد. این آبشار زیبا در نزدیکی روستای سنگ درکا و در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غرب آمل واقع شده و در دامنه کوه وردوی قرار دارد. این روستا در کنار جاده گاز و در محیطی پر از جنگل های متراکم البرز شمالی قرار دارد و جلوه ای خاص از جنگل و کوه مرتع را ارائه می‌دهد. کوه وردوی سرچشمه رودهای گزناسرا، انگتارود و آلش رود می‌باشد.

آدرس دقیق آبشارسنگ درکا (روی نقشه)

طبیعت سرسبز و چشمگیر آبشارسنگ درکا 4684685465
درختان و پوشش گیاهی سبز اطراف آبشار پرفشار سنگ درکا

ارسال دیدگاه