شهر ساحلی محمودآباد کجاست؟ معرفی تاریخچه + جاهای دیدنی به همراه آدرس دقیق

15 خرداد 1402
0 دیدگاه
طبیعت سرسبز محمودآباد در کنار سواحل بیکران دریای خزر 577545456412

محمودآباد مازندران یکی از شهرهای جذاب شمال کشور است که به ساحل خزر و دریا علاقه‌مندان جذب می‌شود. شهرستان محمودآباد، محلی است که جنگل و دریا در آن به هم می‌پیوندند و باعث وسوسه سفر برای گردشگران می‌شود. در این شهر کوچک اما پرجاذبه، پارک‌های جنگلی زیبا و محل‌های آرامش بخشی وجود دارد که مسافران هر ساله برای تماشای غروب آفتاب لبِ دریا به آنجا سفر می‌کنند. محمودآباد در استان مازندران قرار دارد و جایگاه مناسبی را بین علاقه‌مندان به دریا و جنگل دارد.

محمودآباد کجاست؟

محمودآباد، شهرستانی ساحلی در استان مازندران و در حاشیه دریای خزر است. این شهر از شمال و جنوب به دریای خزر و شهرستان آمل و از شرق به بابلسر و فریدونکنار محدود می‌شود. از غرب نیز با شهرستان نور همسایه است. محمودآباد در فاصله نزدیکی به تهران قرار دارد و در حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه از تهران قابل دسترسی است. این شهر به لطف وجود دریا و جاذبه‌های طبیعی خوب، هر ساله هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند. محمودآباد از طریق جاده هراز به تهران متصل شده و جاده محمودآباد-آمل از راه دیگری برای رسیدن به این شهر به کار می‌رود. در این شهرستان دو شهر اصلی به نام محمودآباد و سرخرود وجود دارند که هر دو به ساحل دریا دسترسی دارند.

موقعیت جغرافیایی شهرستان محمودآباد :

  • از شرق : بابلسر و فریدونکنار
  • از شمال و جنوب : دریای خزر
  • از غرب : شهرستان نور
آدرس محمودآباد 6689465415321
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

آب و هوای محمودآباد

محمودآباد شهری با آب و هوای معتدل و مرطوب است. در فصل گرم، هوا شرجی و گرم است، اما در ابتدای بهار و اواخر تابستان، هوا مطبوع و معتدل می‌شود که زمان مناسبی برای گشت و گذار در سواحل است. در پاییز و زمستان، هوا سرد است و بارش‌های فراوان باعث لغزندگی سطح جاده‌ها می‌شود. با این حال، محمودآباد در تمام طول سال گردشگران را به خود جذب می‌کند.

شرایط جوی شهر محمودآباد:

  • بهار : معتدل و مرطوب
  • تابستان : شرجی و گرم
  • پاییز: معتدل و خنک با کمی بارش باران
  • زمستان : سرد و برفی
طبیعت سرسبز محمودآباد در کنار سواحل بیکران دریای خزر 577545456412
نمایی از پوشش گیاهی سرسبز و آب و هوای بکر ساحلی محمودآباد

تاریخچه محمودآباد

محمودآباد شهری است که به عنوان وارث و جانشین منطقه اهلم شناخته می‌شود. در گذشته، اهلم بندری بود که به شهر آمل تعلق داشت. اما شهر محمودآباد در دوره قاجاریان به شکوه و رونق رسید. قدمت این شهر زیادی قدیمی نیست و توسعه و ساخت شهر در دوره ناصرالدین‌شاه صورت گرفت. حاج محمدحسن خان اصفهانی در زمان ناصرالدین‌شاه، بناهایی مانند کاروانسراها، مساجد، راه‌آهن و ساختمان‌های تجاری و مسکونی را در این شهر احداث کرد. این توسعه‌ها باعث شد تا محمودآباد به شهری پررونق و زیبا تبدیل شود.

قدمت شهرستان محمودآباد مرطوب به دوران پادشاهی چه کسی بود؟

ناصرالدین شاه 

فرهنگ و آداب‌ ورسوم محمودآباد

محمودآباد شهری با طوایف متنوعی از نوری، لاریجانی، فیروزکوهی، ترک، کرد و محمودآبادی است. هر طایفه دارای آداب و رسوم خاص خود است، اما اصول مشترکی را دنبال می‌کنند. یکی از رسوم رایج در محمودآباد، جشن شب سیزده تیر است که در این روز، مردم با تهیه تنقلات مختلف و گرفتن فال حافظ، جشن می‌گیرند. همچنین، در این شب معمولاً به کودکان همسایه و رهگذران هدیه داده می‌شود. مراسم مادرمه نیز یکی از جشن‌های جالب در محمودآباد است که به معنای قدم‌بخیر است. در این مراسم، یک نفر با حمل قرآن، سبزه، آینه و آب وارد اتاق‌ها می‌شود. علاوه بر این، مردم محمودآباد در روزهای مختلفی همچون شب یلدا، چهارشنبه سوری و… رسومات خاص خود را دنبال می‌کنند که شامل پخت آش با ترشی و رفع رنج و کسالت است.

رسومات شهرستان محمودآباد:

  • جشن شب سیزده تیر
  • مراسم مادرمه
مراسم سنتی مادرمه در شهر محمودآباد 476845643521
برگزاری مراسم سنتی و مهم مادرمه توسط مردم شهرستان محمودآباد

شهرها و روستاهای محمودآباد

  • ارمک‌محله
  • آزادمون
  • اسداله‌آباد
  • اسکنده
  • بائوده سفلی
  • بائوده علیا
  • برجنده
  • برجنده به برنجده
روستاهای محلی اطراف شهرستان محمودآباد 684756456341352
روستاهای بکر و سرسبز شهرستان ساحلی و زیبای محمودآباد

اقتصاد محمودآباد

محمودآباد یک شهر ساحلی در نزدیکی دریای خزر است. در گذشته، صنایع کوچک اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دادند، اما در حال حاضر، اقتصاد آن بر پایه ماهیگیری، گردشگری، سرمایه‌گذاری و کشاورزی استوار است. دریای خزر و منابع طبیعی فراوان این شهر، فرصت‌های بسیاری برای توسعه این صنایع را فراهم کرده است. گردشگری در محمودآباد به دلیل سواحل زیبا و جاذبه‌های طبیعی فراوان، نقش مهمی در اقتصاد این شهر دارد.

شغل اصلی ساکنین محمودآباد:

  • کشاورزی 
  • ماهیگیری
  • سرمایه گذاری
  • گردشگری
صیدماهی و شالیکاری در شهرستان آمل 464654154153213
صیادی و شالیزاری و کاشت برنج، فعالیت های اقتصادی اصلی مردم محمودآباد

بهترین فصل سفر به محمودآباد

محمودآباد، شهری مناسب برای سفر در هر فصلی است. حتی در اوج تابستان، با آب تمیز و سرسبزی دریای خزر شما را شاداب خواهد کرد. شب‌های تابستانی نیز مطبوع و کم‌رطوبت هستند. اما اگر از هوای گرم شرجی خوشتان نمی‌آید، بهترین زمان سفر به محمودآباد در اوایل بهار و اواخر تابستان است که هوا خنک و دلپذیر می‌شود. در این فصول، شهر بهترین شرایط را برای لذت بردن از سفر و گشت و گذار فراهم می‌کند.

فصل مناسب سفر به شهرستان محمودآباد:

  1. اوایل بهار
  2. اواخر تابستان
زیبایی ساحل دریای بیکران شهرستان محمودآباد در فصل بهار 4546156415132
زیبایی ساحل و پلاژ دریای بیکران شهرستان محمودآباد در فصل بهار

جاذبه های دیدنی محمودآباد

سواحل آبیِ دریا

سفر به شمال کشور به خاطر دیدن دریا و امواج آبی آن، بسیار جذاب است. ساحل محمودآباد، مکانی مناسب برای سرگرمی کودکان است، زیرا آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها قلعه‌های شنی بسازند. در کنار دریا، با گوش دادن به موسیقی امواج و تماشای رقص آب، می‌توانید به مشکلات و استرس‌های زندگی شهری فراموشی کامل بدهید. این تجربه آرامش بخش و خاطره‌ساز، شما را به عالمی متفاوت از طبیعت و آرامش نزدیک می‌کند. ( آدرس دقیق روی نقشه)

ساحل آبی و خروشان دریای محمودآباد 45413546153614
جریان خروشان امواج ساخل محمودآباد

سرزمین رویاهای محمودآباد

محمودآباد، سرزمین رویاها، یک شهربازی بی‌نظیر کنار ساحل دریاست! در این شهربازی منحصربه‌فرد، می‌توانید به تجربه‌ی وسایل بازی هیجان‌انگیز بپردازید و در پایان با قایق سواری، لحظاتی به یادماندنی را ثبت کنید. بعد از این لحظات هیجان‌انگیز، به یکی از کافه‌ها یا رستوران‌های شهربازی محمودآباد سر بزنید تا از خوراکی‌های لذیذ لذت ببرید و انرژی خود را بازیابی کنید. این سفر به شهربازی محمودآباد به شما فرصتی عالی برای تفریح و سرگرمی در کنار دریا را ارائه می‌دهد.

تفریح گردشگران در شهربازی شهرستان آمل 65646545443652
تفریح گردشگران در شهربازی شهرستان آمل

روستای لاویج

لاویج، یک روستای جنگلی زیبا در قلب مازندران قرار دارد و با جنگل‌های سرسبز و چشمه‌ی آب گرم خود گردشگران زیادی را جذب می‌کند. این روستا در فاصله ۵۷ کیلومتری از محمودآباد واقع شده است و بین شهرهای نور و محمودآباد قرار دارد. شما می‌توانید به پارک جنگلی کشپل در لاویج سفر کنید و از چشمه‌ی آب گرم آن لذت ببرید. درختان راشِ سربه‌فلک با زیبایی و طراوت خاص خود، جزء جاذبه‌های گردشگری محمودآباد محسوب می‌شوند. همچنین چشمه‌ی آب گرم کشپل به خاطر خواص درمانی خود، اهمیت ویژه‌ای در این منطقه دارد. سفر به لاویج فرصتی عالی برای استراحت و آرامش در محیط طبیعی فوق‌العاده است. ( آدرس دقیق روی نقشه)

بیشتر بخوانید : لیست ۱۲ جاذبه تاریخی آمل

فاصله روستای لاویج تا شهرستان ساحلی محمودآباد : 57 کیلومتر

نمایی از پوشش گیاهی سرسبز و بکر روستای لاویج در محمودآباد 54545415321
ویلاها و ساختمان های احاطه شده در طبیعت سرسبز روستای لاویج

 

سایر مکان های تفریحی شهرستان محمودآباد

ارسال دیدگاه