شهر آمل کجاست | مسیر دسترسی + تاریخچه + سوغات

25 مرداد 1402
0 دیدگاه
ویلا های مسکونی بامحوطه سرسبز در آمل 542452

شهرستان آمل با سه هزار و 185 کیلومتر مربع مساحت تقسیم به دو شهر آمل و رینه  میشود و دارای سه بخش مرکزی، لاریجان و دابودشت می باشد، که در مرکز استان مازندران واقع شده است. آمل یکی از شهرهاي قديمي و تاريخي طبرستان حساب می شود و اسم آن، برگرفته از قوم جنگجو و نيرومند بنام آمردها يا آماردها می باشد.آمل باتوجه به اسناد تاريخي اين شهر حداقل از دوره ساساني تا دوره مغول پايتخت مازندران بوده می­باشد.

مساحت شهر آمل:  سه هزار و 185 کیلومتر مربع

ویلاهای مسکونی بامحوطه سرسبز در آمل 55241541654
طبیعت پوشیده از سبزینگی و خلاب شهر آمل 

شهر آمل کجاست؟ (مسیر دسترسی)

شهر زیبای آمل که در مرکز استان مازندران واقع شده از شمال به شهر محمودآباد، از شمال شرق به شهرستان فریدونکنار، از شرق به شهرستان بابل، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به تهران محدود می شود. جاده هراز، به عنوان ورودی شگفت‌انگیز به شهر آمل، به شماری می آید. این مسیر در روزهای تعطیل و روزهای جشن می‌تواند پر از شلوغی باشد، اما با کمی برنامه‌ریزی و انتخاب مناسب ساعت سفر، می‌توانید لذت خود را از دیدار با مناظر زیبای این جاده ببرید و از ترافیک اجتناب کنید.

علاوه بر این، از فرصت استفاده کنید تا به شهرهای همسایه آمل مانند بابل، شهر محمودآباد و نور سری بزنید. به خاطر داشته باشید که آمل دارای فرودگاه مسافربری نمی‌باشد و تنها باند فرود آن برای اهداف امداد و نجات کاربرد دارد. با این حال، از خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس بین شهری استفاده کنید تا به آمل برسید. با اتوبوس، از پایانه مسافربری شهر خودتان به پایانه فیروزی آمل سفر کنید که به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافربری منطقه شمالی کشور شناخته می‌شود.

آدرس شهر آمل: مازندران، شهرستان آمل

لوکیشن آمل 5424
برای دسترسی به آدرس دقیق شهر آمل روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه آمل

در سند‌های تاریخی ایران، همواره به آمل به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ طبرستان اشاره شده است. در گذشته‌های دور، این منطقه با قومی جنگجو و قدرتمند مشهور بوده که آن‌ها آمل را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کرده‌اند و نام “آمل” که به معنای جایی که مرگ را کنار می‌زند، به شهرشان داده شده است. آمل در دوران حکومت علویان و زیاران پایتخت ایران بوده و در طول دوران اشکانیان نیز از مهم‌ترین شهرهای کشور بوده است. گویش مردمان این منطقه به زبان آملی مازندرانی است و هنوز هم عبارات زبان پهلوی در مکالمات عامیانه مردمان این شهر قابل شناسایی است.

جمعیت شهر آمل

شهر آمل با جمعیتی برابر با ۴۰۱۶۳۹ نفر جمعیت (شهر آمل؛ ۲۷۱۲۶۹ نفر) است.

شهرهای آمل

شهرستان آمل دارای پنج شهر اصلی به نام‌های آمل، گزنک، رینه، دابودشت و امامزاده عبدالله است. علاوه بر این، آمل دارای پنج بخش مرکزی به نام‌های لاریجان، شهر دابودشت، دشت‌سر و امامزاده عبدالله می‌باشد.

روستاهای آمل

  • روستای آب اسک
  • روستای آب‌بخشان
  • روستای آب‌سرفت
  • روستای آبگرم (لاریجان)
  • روستای آقامحمدآباد

بیشتر بخوانید: اسامی روستاهای آمل

درختان سرسبز و دره در دو طرف جاده در آمل 4354132
مسیر سرسبز و پوشیده از مه رسیدن به شهر زیبای آمل

اقتصاد آمل

مردم امل مردمانی خونگرم و سخت کوش هستند. اغلب ساکنان آمل به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. شالیزارهای فراوان و باغات مرکبات جزئی اساسی از اقتصاد آمل را تشکیل می‌دهند. هر سال بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از شالیزارهای آمل برداشت می‌شود که منبع اصلی درآمد اهالی این منطقه است. این شهر دارای کارخانه‌های تولید مواد شوینده و بهداشتی نیز می‌باشد که با حضور برندهای معتبر محصولات لبنی، بازار کار خوبی برای مردم آمل و مناطق اطراف ایجاد کرده‌اند. آمل علاوه بر این، یک شهر دانشگاهی است و حضور فراوان مسافران و دانشجویان باعث رونق اقتصادی این منطقه شده است.

مشاغل مردم شهر آمل:

  • کشاورزی و باغداری
  • کارخانه‌های تولید مواد شوینده و بهداشتی
درختان انگور در باغ 34524
درخشش نورخوشید در باغ پوشیده از انگور سیاه شهرستان آمل

آب‌و‌هوای آمل

آمل، به عنوان یکی از شهرهای شمالی، در فصل تابستان دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. اما با ورود فصل پاییز، باران‌های فراوان آمل را پاکسازی می‌کند و باعث ظهور زیبایی‌های رمانتیک شهر می‌شود. در فصل زمستان، برف‌های پوشیده شهر منظره‌ای دیگر را به وجود می‌آورد و دما به سردی خود ادامه می‌دهد. اگر در این زمان از سال سفر کنید، دیدن جاذبه‌های گردشگری آمل دشوار خواهد بود.

آب و هوای شهر آمل: آب و هوای گرم و مرطوب

ویلا های مسکونی بامحوطه سرسبز در آمل 542452
پوشش گیاهی و سرسبز شهر آمل 

آداب و رسوم آمل

آمل، شهری با تاریخچه قدیمی و پر از میراث‌های باستانی است. به همین دلیل مراسمات باستانی و مذهبی بسیاری در نقاط مختلف این شهر برگزار می‌شود که هر یک با آداب و رسوم خاص خود را دارند. به عنوان مثال، هر سال مردم آمل در کوهستان دماوند جمع می‌شوند تا جشن تیرگان را جشن گیرند. این جشن به یادآوری زمانی است که آرش کمانگیر تیر خود را از قله دماوند پرتاب کرد تا هیچ قطره‌ای از خاک کشورشان ضایع نشود. مردم آمل بسیار خونگرم و میهمان نواز هستند و رفتار ساکنین این شهر توانسته آمل را به بهترین شهر برای زندگی در شمال تبدیل کند.

یکی دیگر از مراسم جذاب آمل، ورف چال نام دارد که اکثراً در روستای اسک برگزار می‌شود. در یکی از جمعه‌های اردیبهشت، مردان روستا به کوهستان می‌روند و آخرین پوشش‌های برف زمستانی را بریده و در یک چاه عمیق می‌اندازند. این مراسم نمایانگر مبارزه با کمبود آب و کم آبی است. همچنین، مراسم‌های دیگری نیز در آمل وجود دارد از جمله کشتی لوچو، جشن ماه در مه (سفره هفت‌سین)، بازی چلیک مارکا (یک بازی محلی با چوب)، نمایش‌های علم گردانی و نخل‌گردانی، نوروزخوانی و مراسم دندان سری.

آداب و رسوم شهر آمل:

  • جشن تیرگان
  • ورف چال
  • کشتی لوچو
  • جشن ماه در مه (سفره هفت‌سین)
  • بازی چلیک مارکا (یک بازی محلی با چوب)
  • نمایش‌های علم گردانی و نخل‌گردانی
  • نوروزخوانی
  • مراسم دندان سری
نوروز خوانی مردم آمل 513253
نوروز خوانی از آداب و رسوم مردم آمل

سوغات و صنایع دستی آمل

به شهرهای شمالی سر بزنید و از خوراکی‌های جذابشان لذت ببرید.  شیرینی‌ها و نان‌های محلی در آمل خاصیتی منحصربه‌فرد دارند که فراموش نشدنی است و سفرتان را به یادماندنی  می‌کند. انواع شیرینی مانند ساق عروس، رشته به رشته، آب‌دندان، کماج یا حلواهای محلی از جمله انتخاب‌هایی هستند که به عنوان سوغات جذابی برای عزیزانتان می‌توانند مطرح شوند.  این سوغات را می توانید در بهترین مراکز خرید آمل خریداری نمایید. علاوه بر این، ماهی، زیتون، برنج و انواع ترشیجات و مرباهای محلی نیز به عنوان سوغاتی‌های خوشمزه از آمل شناخته می‌شوند.

حتماً در سفر به آمل تمشک، توت فرنگی و زرشک را هم تجربه کنید. این میوه‌های لذیذ از درختان و بوته‌های واقع در وسط جنگل به‌دست می‌آیند و به همین جهت دارای طعمی بی‌نظیر هستند. همچنین، اگر تمایل به صعود به قله‌های آمل دارید، در مسیر می‌توانید گیاهان دارویی را بچینید. گل گاو‌زبان، نعناع، آویشن کوهی و گلپر از جمله گیاهان فراوانی هستند که در اطراف رشته کوه‌های البرز رشد می‌کنند.

اگر به دنبال یادگاری یا سوغاتی با ماندگاری از آمل هستید، صنایع دستی این منطقه را انتخاب کنید. جاجیم و پارچه‌های ابریشمی از جمله محصولات دست‌سازی هستند که در آمل تولید می‌شوند و می‌توانند به عنوان هدیه‌های خاص و منحصربه‌فردی انتخاب شوند.

  • سوغات شهر آمل: ساق عروس، رشته به رشته، آب‌دندان، کماج یا حلواهای محلی، ماهی، زیتون، برنج و انواع ترشیجات و مرباهای محلی
  • صنایع دستی شهر آمل: جاجیم و پارچه‌های ابریشمی
شیرینی ساق عروس 3135
شیرینی ساق عروس از سوغات شهر آمل
جاجیم 542536
جاجیم از صنایع دستی شهر آمل

غذاهای محلی آمل

به آمل سفر کنید و حس واقعی غذاهای مازندرانی را تجربه کنید. مردم این شهر غذاهای محلی فوق‌العاده‌ای را دارار هستند که به سادگی نمی‌توانید از کنارشان بگذرید! ابتدا با طعم بی‌مانند اردک جوجه آشنا شوید تا طعم ویژه‌ای که اردک محلی دارد، سفرتان را به یادماندنی تبدیل کند. سپس با لذت از مرغ شکم‌پر مخصوص آملی، کته آملی، سبزی پلو محلی، کتلت و کهی‌پلا آشنا شوید. این غذاهای شگفت‌انگیز ابتدا با عطر فریبنده‌شان شما را مسحور می‌کنند و سپس با طعم‌های بی‌بدیلشان شما را به وجد می‌آورند. این غذاها را می توانید در بهترین رستوران های آمل تست نمایید.

غذاهای محلی شهر آمل: اردک جوجه، مرغ شکم‌پر مخصوص آملی، کته آملی، سبزی پلو محلی، کتلت و کهی‌پلا 

مرغ شکم پر 5351
مرغ شکم پر آمل از غذاهای محلی شهر آمل

بهترین زمان سفر به آمل

فصل بهار در آمل را باید به چشمان خود دید. در این فصل، درختان با شکوفه‌های خیره‌کننده پوشیده می‌شوند و بوی دلنشین گل‌ها و گیاهان تازه در سرتاسر شهر می‌پیچد. هوا تازه و خنک می‌شود و برای تنفس عمیق و احساس تازگی دعوت می‌کند.

اما هر چه به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، آب‌و‌هوا گرمتر و خشک‌تر می‌شود. با این حال، در اواخر شهریور و مهرماه دوباره هوای خنک و لطیفی به آمل باز می‌گردد. پاییز هزار رنگ آمل نیز همانند اوایل بهار، با زیبایی‌های خود، شهر را به ترقی می‌برد. اما بهتر است قبل از سفر به آمل، پیش‌بینی آب‌و‌هوا را چک کنید تا تجربه‌ای خوشایند و آسان داشته باشید.

بهترین فصل سفر به آمل: بهار و پاییز

محوطه سرسبز در دو طرف جاده آمل 5416345
مسیر های احاطه شده از با درختان سرسبز و انبوه شهر آمل

ارسال دیدگاه