دشت لار کجاست؟🏕️ | معرفی🟢 + دیدنی ها🏞️ | تصاویر📸

4 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
پوشش گیاهی و جانوری در دشت لار آمل 36837486548

دشت لار، یکی از مقاصد طبیعت‌گردی محبوب در ایران، در مرز دو استان تهران و مازندران واقع شده است. این دشت زیبا واقع در نزدیکی شهر تهران، یک گزینه عالی برای گردشگرانی است که به دنبال آرامش و صلح در دل طبیعت هستند. با عنوان پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود، این منطقه از جمله مناطقی است که شکار در آن ممنوع بوده و تحت حفاظت محیط‌زیستی قرار دارد. در فصل بهار، دشت لار به یک جنگل زنبق وحشی تبدیل می‌شود که با رنگ‌های زیبا و متنوعش، هر ساله مسحور کننده‌تر از پیش می‌شود. سد لار و دریاچه آن، مناظری آرامش‌بخش از کوهستان دماوند را به همراه دارد. آبشارها و رودخانه‌های آرامش‌بخش، ارتفاعات طبیعی و چشم‌اندازهای دلفریب، همه به تجربه جذاب گردش در این منطقه اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: لیست کامل جاهای دیدنی شهر آمل

گل های زیبا در دشت لار شهر آمل 374387486468


دشت لار کجاست؟

دشت لار، یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در شهر آمل است و در شمیرانات تهران قرار دارد و به دامنه قله دماوند متصل شده است. این منطقه در مرز مازندران و تهران واقع شده و تقسیمات کشوری آن را به بخش‌هایی از شهرستان آمل در استان مازندران و لواسانات در شمیرانات تهران تقسیم می‌کند. دشت لار از سوی شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران، از سوی شرق و شمال شرقی به قله دماوند، از سوی جنوب شرق به مناطقی مانند ایرا و پلور مازندران، از سوی جنوب به روستاهایی همچون افجه، امامه و لواسان بزرگ و از سوی غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر محدود می‌شود. از تهران تا دشت لار، مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر طی می‌شود. دشت لار واقع در استان مازندران، بخش لاریجان، شهرستان آمل قرار دارد.

مسیر دسترسی:
برای دسترسی به دشت لار، سه مسیر مختلف وجود دارد:

1. مسیر اول: این مسیر از روستای ایرا آغاز می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه، در ورودی جنوبی پارک ملی لار ادامه دارد. برای رسیدن به ایرا، از طریق لواسان خارج شده و از برگ جهان و نیکنام ده عبور کنید. همچنین از مسیر جاجرود نیز می‌توانید به ایرا بروید که از سد لتیان و روستای چهارباغ عبور می‌کند.

2. مسیر دوم: این مسیر از جاده آبعلی در شهر پلور آغاز شده و تا پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای، در ورودی شرقی پارک ملی لار ادامه دارد. این مسیر دارای جاده‌های آسفالتی است و سفر در آن بسیار راحت است.

3. مسیر سوم: این مسیر از روستای گرمابدر در نزدیکی فشم آغاز می‌شود و از طریق آن به غرب پارک ملی لار می‌رسید. این مسیر بیشتر توسط دامداران بومی و عشایر استفاده می‌شود و برای عبور از آن، باید مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دریافت کنید.

نقشه‌ی دشت لار گوگل مپ 74384684637
برای مشاهده‌ی نقشه‌ی دشت لار روی عکس کلیک کنید

درباره دشت لار بیشتر بدانیم

دشت لار، یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین دشت‌های ایران است که از جاهای دیدنی نزدیک به تهران به شمار می‌آید. این دشت به دلیل آب و هوای خنک و دلپذیرش، همواره به مناظر تماشایی با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و چشمه‌های فراوانش شناخته شده و از جاهای مورد توجه برای گردشگران بوده است. در گذشته، لار جزء ناحیه تاریخی قصران در طبرستان بوده و با نام دشت لار قصران شناخته می‌شده است. دشت لار جزو مناطق ممنوع شکار و تحت حفاظت محیط‌زیست است.

مساحت دشت لار حدود ۷۳ هکتار و ۵۰۰ متر مربع است. این دشت زیبا در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شده و جزو مناطق حفاظت‌شده سازمان محیط‌زیست کشور محسوب می‌شود. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، دشت لار از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تحت نظارت است و از سال ۱۳۷۰ برخی از مناطق آن بیش از ۵۶ هزار هکتار، جزو مناطق ممنوع شکار و تیراندازی قرار گرفته است.

دشت های سرسبز لار در آمل 3867437684

 


پوشش گیاهی و جانوری دشت لار

دشت‌‌ لار، با تنوع گیاهی فراوان، یکی از مقاصد طبیعت‌گردی برجسته ایران است. انواع گیاهان دارویی و خوراکی این دشت، از جمله گون، خرگوشک، آویشن، شنگ، لواش، سیرک، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک، زیبایی و ثروت بی‌نظیری را به دشت لار می‌بخشند. همچنین، دشت لار معروف به فراوانی گل‌های زیبا و رنگارنگش است. در بهار، شقایق و زنبق‌های وحشی بنفش و ارغوانی، به همراه گل‌های زرد مرغک، این دشت را به یک باغ زیبا تبدیل می‌کنند که جلوه‌ای فرهنگی و طبیعی دارد. با پوشش گیاهی مرتعی و تنوع گل و گیاه، دشت لار مکانی ایده‌آل برای زنبورداری و پرورش زنبور عسل است.

این فعالیت از اوایل خردادماه آغاز شده و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد. در دشت لار، جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند. رودخانه و دریاچه لار محل زندگی ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز است که از جمله ماهیان تحت حفاظت است. همچنین، حیواناتی همچون بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، و خفاش در این منطقه زندگی می‌کنند. افعی دماوندی و البرزی نیز از جمله گونه‌های انحصاری این منطقه هستند.

پوشش گیاهی و جانوری در دشت لار آمل 36837486548


آب و هوای دشت لار

دشت‌‌ لار، با واقع شدن در کنار کوهپایه‌های قله دماوند، یک منطقه ییلاقی و با آب و هوای خوشبختانه است. در فصل‌های گرم سال، با هوای دلپذیر و خنکش، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و بهترین مکان برای سفر و لذت بردن از طبیعت زیبای آن می‌شود. اینجا یکی از بهترین مقاصد گردشگری طبیعتی ایران است و مسیرهایی بسیار زیبا برای طبیعت‌گردی در اختیار شما قرار می‌دهد. در فصل‌های خنک، دشت‌ لار پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است که به دنبال لحظاتی آرام و شگفت‌انگیز در آغوش طبیعت هستند.

جاده ی دل فریب دشت های لار در آمل 368746384


دیدنی های دشت لار

گل های شقایق ها

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های دشت‌‌ لار، زیبایی شگفت‌انگیز شقایق‌های قرمز است. در فصل بهار، این دشت به‌طور کامل با شقایق‌های قرمز پرپوشیده می‌شود و به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد همه‌چیز از جمله خاک و زمین، با پوشش نرم و زیبای این گل‌های خوشرنگ، به یک دنیای شگفت‌انگیز تبدیل شده است. به همین دلیل، این دشت به نام “دشت شقایق‌های وحشی” شناخته می‌شود و بسیاری از مسافران و گردشگران به دنبال زیبایی‌های فراوان این مکان در فصل بهار هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید تجربه‌ای بی‌نظیر از زیبایی و طبیعت را تجربه کنید، بهترین زمان برای سفر به این دشت رویایی، فصل بهار است.

شقایق های زیبا در دشت لار شهر آمل 6387483586

رودهای دشت لار

در اعماق کوه‌های دشت‌ لار، رودخانه‌هایی با آب زلال و پاک جاری می‌شوند که این دشت را آبیاری و زنده می‌نمایند. این رودخانه‌ها، از جمله لار، دیو آسیاب، سفید آب، ورارود، الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال هستند که زیبایی و شادابی این منطقه را به ارمغان می‌آورند. به‌ویژه، رود لار که سد لار روی آن احداث شده است، به عنوان معروف‌ترین و پرآب‌ترین رود این دشت شناخته می‌شود.

رودهای دل انگیز دشت لار 53878743847

کوه های دشت لار

در دشت‌ لار، کوه‌ها و ارتفاعات متعددی وجود دارند که مانند نگهبانان، این منطقه را محافظت می‌کنند. این کوه‌ها فرصتی عالی برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به این ورزش فراهم می‌کنند. دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، پهنک، زرشکی، کمردشت، نمک کوسر، سیاه چال، آرو برارو، اسب کلک، کافر راه و کبود، از جمله کوه‌های زیبا و دیدنی این دشت هستند. در جنوب، می‌توان مشاهده کرد که قلل مهرچال، آتشکده، ریزان، سیاه چال و ماز و در جبهه شمال شرقی، کوه‌های خنسک و شادکوه آراسته به چشم می‌خورند.

کوه های زیبای دشت لار 87438574386

آبشار سفیدآب

آبشار سفیدآب، یکی از زیباترین آبشارهای دشت‌ لار است که به طور محلی با نام آبشار قو شناخته می‌شود. این آبشار فرماندهی زیبایی را در انتهای دره سفیدآب برعهده دارد. این دره همچنین به عنوان مکانی برای قشلاق دامداران و اقامتگاهی برای عشایر محلی شناخته می‌شود.

آبشار سفیدآب در دشت لار شهر آمل 863743874387

سد و دریاچه دشت لار

دریاچه و سد لار از جاذبه‌های برجسته و گردشگری دشت وسیع و زیبای لار هستند. این سد، از جمله مکان‌های دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و در فهرست اصلی گردشگری منطقه قرار دارد. تاسیسات سد لار در سال ۱۳۶۱ شروع به کار کرده و بخشی از آب رود لار را برای مصرف آشامیدنی و کشاورزی به تهران منتقل می‌کند، در حالی که بقیه آن به رود هراز در منطقه پلور می‌پیوندد. همچنین، این سد برای تولید انرژی برق نیز بهره‌برداری می‌شود.

بسیاری از گردشگران و مسافران تعطیلات خود را در اطراف زیبای دشت‌ لار و دریاچه سد لار سپری می‌کنند و از فعالیت‌های مختلفی مانند ماهیگیری، قایق‌رانی، طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری لذت می‌برند. دریاچه سد لار همچنین میزبان مسابقات ماهیگیری متعددی است که سالانه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این مسابقات پروانه ویژه صید روزانه را از واحدهای محیط‌زیست مربوطه دریافت کنند.

دریاچه دلنشین دشت لار در آمل 385746374


اقامت در دشت لار

اگر تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید و تجربه کافی برای اقامت در طبیعت را داشته باشید، می‌توانید با برپاکردن کمپ و چادر در دامنه‌های دشت‌ لار، از گشت‌وگذار در این منطقه زیبا لذت ببرید. اما به یاد داشته باشید که به دلیل حفاظت بودن این منطقه، برای برپایی کمپ لازم است با محیط‌بانی دشت‌ لار هماهنگی کنید. گزینه دیگری برای ماندن شبانه در دشت لار، اقامت در اقامتگاه‌های عشایری این منطقه است که قطعا تجربه‌ای فراموش‌ناشدنی برای شما خواهد بود.

اقامت در دشت لار در شهر آمل 3874384854868

ارسال دیدگاه