جاذبه های خیره کننده اطراف دابودشت را بشناسید

18 دی 1401
0 دیدگاه
دابودشت 4765435120

اگر سفر کردن به شهرهای مرموز و ناشناخته را دوست دارید، بهتر است سری به دابودشت مازندران بزنید. دابودشت از شهرهای تاریخی و ناشناخته مازندران است، که از جاذبه های خیره کننده زیادی بهره مند است. با این وجود هنوز هم این شهر در بین گردشگران به شناخت زیادی دست پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شهر آمل

جاهای دیدنی دابودشت

1. پنج برج آرامگاهی (برج هشتل)

برج‌های آرامگاهی در روستای کردخیل و هشتل، نمونه‌های زیبای معماری باستانی هستند که زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند و در منطقه‌ای بین روستای کردخیل و هشتل، پنج برج آرامگاهی وجود دارند، که هرکدام به عنوان آرامگاه یک بزرگان محلی شناخته می‌شوند. این برج‌ها از ابتدا به شکل استوانه با پشت‌بام مخروطی شکل بودند و با گذر زمان، معماری آنها به برج‌هایی با اشکال هندسی تغییر یافت. برج هشتل به عنوان بزرگترین آرامگاه در این منطقه شناخته می‌شود و برای دسترسی به آن از شهر دابودشت تنها به ۸ دقیقه رانندگی نیاز است. این برج با معماری چهارگوشی، در کنار یک مسجد قرار دارد و به یک ایوان بزرگ متصل می‌شود. برج متعلق به میرقوام‌الدین مرعشی، بنیان‌گذار حکومت مرعشیان در مازندران است و ساختار آن به سال ۷۹۵ هجری قمری بازمی‌گردد. فداکاری‌های این شخصیت در زمان حمله مغول به ایران به عنوان یک داستان خاص و عمومی در ذهن مردم جا می‌گیرد. این آرامگاه در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشخصات برج هشتل:

  • سال ثبت برج هشتل به آثار ملی: 1310
  • فاصله برج تا دابودشت: با خوردو 8 دقیقه
برج‌ها از ابتدا به شکل استوانه با پشت‌بام مخروطی شکل در دابودشت 12589418
برج هشتل مخروطی شکل، نمونه‌ ای از زیبایی معماری باستانی

2. سقانفار تکیه هندوکلا

سقانفار یک آلاچیق چوبی بزرگ با سقف شیب‌دار از جنس سفال یا حلب است که برای اموری مانند پخت غذا و نذری به کار می‌رود. معمولا در کنار تکیه‌ها ساخته می‌شود سقانفار یک آلاچیق چوبی بسیار بزرگ است که سقفی با شیب از جنس سفال یا حلب دارد. این ساختمان معمولاً در کنار تکیه‌ها ایجاد می‌شود و برای اموری مانند پخت غذا و برگزاری نذر ها استفاده می‌شود. یکی از مشهورترین سقانفارها، سقانفار هندوکلا، در روستای هندوکلا یکی از روستاهای آمل واقع شده و به قدمتی که به قرن ۱۳ هجری قمری بازمی‌گردد، افتخار دارد. این تاریخی سازه در سال ۱۳۸۲ به فهرست آثار ملی کشور افزوده شد. سقانفار هندوکلا دارای دو طبقه است که توسط پلکان چوبی به یکدیگر متصل می‌شوند.

مشخصات سقانفار تکیه هندوکلا:

  1. قدمت: قرن 13 هجری قمری
  2. سال ثبت به آثار ملی: 1382
درب ورودی امام زاده هندوکلا در دابودشت 142564898
قدمت امام زاده هندوکلا به دوران پهلوی باز می‌گردد

3. روستای تاریخی و دیدنی بلیران

روستای بلیران، در جنوب غربی دابودشت قرار دارد و با شالیزارها و چشمه آب‌گرم خود جذابیت خاصی دارد چشمه آب‌گرم خواص درمانی ویژه‌ای دارد. همچنین، کوه چلاو در شرق این روستا به عنوان یک مقصد مناسب برای کوهنوردی شناخته می‌شود. اگر قصد دارید با خودرو از دابودشت به این روستا سفر کنید، تنها به ۳۸ دقیقه زمان نیاز دارید.

فاصله روستای بلبران تا شهر دابودشت: با خودرو 38 دقیقه

روستای تاریخی و دیدنی بلیران در مازندران 1564864
روستای زیبا و سرسبز بلیران، در جنوب غربی دابودشت

4. روستای فیروز کلا

این روستا در جنوب شرقی دابودشت و با پل تاریخی و تکیه‌های معماری صفویه و قاجاری معروف است. فیروزکلا، در جنوب شرقی دابودشت واقع شده است و به دلیل وجود یک پل و یک تکیه‌تاریخی شناخته می‌شود. پل فیروزکلا، با قدمتی که به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد، به عنوان یک اثر تاریخی در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است برای رسیدن به روستای فیرزکلا از دابودشت، تنها حدود ۱۶ دقیقه رانندگی مورد نیاز است.

مشخصات روستای فیروزکلا:

  • سال ثبت به آثار ملی: 1383
  • فاصله فیروزکلا تا دابودشت با خودرو: 16 دقیقه
روستای سرسبز فیروز کلا در دابودشت مازندران 125446854
روستای فیروز کلا شهر تاریخی در دوران صفویه و قاجار

5. امامزاده اسکندر هندوکلا

امامزاده‌ای با ساختمان آجری و مناظر زیبا در روستای هندوکلا که به دوران پهلوی اول برمی‌گردد، یکی از معروف‌ترین این امامزاده‌ها امامزاده اسکندر در روستای هندوکلاس همچنین ساختمان آجری این امامزاده با سه پنجره زیبا تزئین شده است. مساحت این امامزاده بیش از هشت هزار مترمربع است و جذب مردم بسیاری را به خود اختصاص داده است. از دابودشت تا هندوکلا، مسافتی که با ۹ دقیقه رانندگی قابل پیمایش است، این امامزاده را به دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

مشخصات امام زاده اسکندر هندوکلا:

  • مساحت: 8000 متر مربع
  • فاصله امام زاده تا دابودشت با خودرو: 9 دقیقه
ساختمان چوبی امام زاده هندوکلا در شهر دابودشت 53641536
امامزاده‌ای با ساختمان آجری و مناظر زیبا در روستای هندوکلا

6. معرفی تپه باستانی قلعه کش

تپه باستانی قلعه کش در جنوب غربی و غرب روستای قلعه کش، تپه باستانی با بقایای دوران پیش از تاریخ و مقبره‌های عصر آهن و ساختمان‌های اسلامی وجود دارد این تپه باستانی 17 هزار هکتار مساحت داشته و بقایایی از دوران پیش از تاریخ در آن مشاهده می‌شود. مجموعه‌های سفالی نقش‌کنده یا اسگرافیتو، به دوران تاریخی ساکنان این تپه اشاره دارند. زیبایی ظروف سفالی و الگوهای خطوط موازی و منقطع نشان‌دهنده حضور مسلمانان در این منطقه است. در جنوب این تپه، نیز آثار معماری اسلامی مشاهده می‌شود. رود کتلکش نیز در اطراف قلعه کش قرار دارد و روستاییان از آب آن برای آبیاری شالیزارها و مزارع خود بهره می‌برند. فاصله این منطقه از مرکز دابودشت تا قلعه کش با خودرو حدود ۱۰ دقیقه است.

مشخصات تپه:

  • مساحت: 17 هزار هکتار
  • فاصله تپه تا مرکز قلعه کش با خودرو: 10 دقیقه
تپه باستانی قلعه کش، یکی از جاهای دیدنی مازندران 41564589647
تپه باستانی قلعه کش، بقایای دوران پیش از تاریخ و مقبره‌های عصر آهن

7. رود کتلکش

از دیگر جاذبه های خیره کننده دابودشت می توان به یکی از رودهایی که در اطراف قلعه کش قرار دارد اشاره کرد، که نه تنها بسیار زیباست، بلکه روستاییان از آن برای آبیاری کردن شالیزارها و مزارع استفاده می کنند. اگر قصد دارید با خودرو به این قلعه و رود کتلکش بیایید، تنها 10 دقیقه زمان می برد.


8. پارک جنگلی میرزا کوچک خان

با حدود ۴۰ دقیقه رانندگی به سمت جنوب، می‌توانید به یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی این منطقه برسید پارک جنگلی میرزا کوچک خان با هوای دلپذیر و مناظر طبیعی فراوان ارائه می‌شود.

برای مشاهده آدرس دقیق پارک جنگلی میرزا کوچک خان روی کلیک گوگل مپ کنید.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان، یکی از جاهای دیدنی مازندران 145648654
پارک جنگلی زیبا سرسبز میرزا کوچک خان در کنار جاده دابودشت

9. پارک جنگلی هلومسر

اگر به سمت جاده امامزاده عبدالله بروید، پارک جنگلی هلومسر با جاده‌ای پوشیده از درختان است که این پارک به وسعت حدود ۲۷ هکتار امکانات متنوعی را ارائه می‌دهد، از جمله آلاچیق‌ها و پارک بازی کودکان. این مکان طبیعت‌گردان واقع در قلب جنگلهای هلومسر، با هوای خنک و مناظرهای دل‌انگیز، یک بهشت برای علاقه‌مندان به طبیعت است. همچنین، پارک جنگلی هلومسر محلی ایده‌آل برای پیاده‌روی، دوره‌های آموزشی زیست‌محیطی، و لذت بردن از آرامش طبیعت می‌باشد.

وسعت پارک جنگلی هلومسر: 27 هکتار

برای مشاهده آدرس دقیق پارک جنگلی هلومسر روی لینک گوگل مپک کلیک کنید.

درختان با ارتفاع بلنذ در پارک جنگلی هلومسر دابودشت 45849674
درختان بلند قامت سرسبز در دل جنگل هلومسر دابودشت

ارسال دیدگاه